Mercedes SL AMG Mercedes Gazelle replika Zloty fanów marki Mercedes-Benz Zlot fanów Mercedes-Benz w Toruniu Mercedes CLS Mk Speed Mercedesy nad panoramą Torunia Mercedes Tomka Cieślaka Mercedes-Benz 190 Mercedes w drifcie Mercedes w wyścigach na 1/4 mili Zabytkowy Mercedes-Benz Mercedesy z różnych lat

HISTORIA

DLACZEGO MERCEDES?

Dlaczego kochamy Mercedesy i dlaczego MB uchodzi od lat za jedną z najbardziej uznanych (według wielu najwspanialszą) markę świata? Powodów można by wymieniać tu setki. Skupimy się na kilku najważniejszych. Mercedes to połączenie elegancji z perfekcyjnym dopracowaniem technicznym. Topowe wersje poszczególnych modeli w wielu przypadkach są najbardziej luksusowymi i najmocniejszymi autami w swoich klasach. Jeśli do tego dorzucimy bardzo niską awaryjność i nowatorskość wielu rozwiązań technicznych, ukazujących się w kolejnych Mercedesach, dalszy komentarz wydawałby się zbyteczny. Ale ta marka dla miłośników motoryzacji to coś więcej: to tradycja, wręcz legenda. Mercedes dla automobilizmu stał się tym, czym Harley-Davidson dla świata motocyklowego. Mercedes-Benz to spadkobierca tradycji ojców pierwszych samochodów: Gottlieba Daimlera i Carla Benza.

TROCHĘ HISTORII

W latach 80. XIX wieku Daimler i Benz niezależnie od siebie wynaleźli szybkobieżny silnik spalinowy i zastosowali go w pojazdach. Obu panów przy udziale zewnętrznych inwestorów założyło własne firmy: Carl Benz przedsiębiorstwo o nazwie Benz & Cie, natomiast Gottlieb Daimler - DMG (Daimler-Motoren-Gesellschaft).

Obie firmy od początku ze sobą konkurowały. Kto wie, być może byłoby tak do dziś, gdyby nie pewien austriacki przedsiębiorca z Baden niedaleko Wiednia. Emil Jellinek był wielkim pasjonatem sportu, człowiekiem światłym i kochającym nowinki techniczne. W 1897 roku w Cannstatt, siedzibie DMG, zamówił swój pierwszy automobil - Riemenwagen. To auto z dwucylindrowym silnikiem konstrukcji Daimlera osiągało moc sześciu koni mechanicznych. Samochód rozpędzający się do zaledwie 24 kilometrów na godzinę wkrótce dla Jellinka stał się po prostu za wolny. Zamówił więc kolejny model, noszący nazwę Phoenix. Ten choć mocniejszy od poprzednika o zaledwie 2 KM, rozwijał już zawrotną jak na ówczesne czasy prędkość przeszło 40 km/h. W sumie w 1898 kupił dwa takie samochody. Warto dodać, że Daimler Phoenix był pierwszym na świecie autem z czterocylindrową jednostką napędową.

Pod koniec dziewiętnastego stulecia Emil Jellinek zajął się sprzedażą pojazdów DMG wśród arystokracji. W 1899 i w 1900 roku łącznie sprzedał 39 samochodów Daimlera.

W tym samym czasie brał też udział w wyścigach samochodowych w Nicei. Uczestniczył w nich pod pseudonimem Mercedes (na cześć urodzonej w 1889 roku córki noszącej to hiszpańskie imię). Tak też nazwał cały swój team wyścigowy.

Na początku 1900 roku Emil Jellinek i DMG sformalizowali swoją dotychczasową współpracę i zawarli umowę dotyczącą sprzedaży samochodów i silników Daimlera. Skonstruowano nowy motor o nazwie Daimler-Mercedes. Od tego czasu pseudonim wyścigowy Austriaka stał się znakiem towarowym.

Pod koniec 1900 roku DMG stworzyło wyścigowe auto z 35-konnym silnikiem. Ten pierwszy całkowicie nowy automobil noszący nazwę Mercedes został skonstruowany przez Wilhelma Maybacha, szefa inżynierów DMG. Samochód na początku ubiegłego wieku robił prawdziwą furorę zarówno na torach wyścigowych, jak i na ulicach. Ta konstrukcja z nisko umiejscowionym środkiem ciężkości, stalową ramą, lekkim silnikiem i chłodnicą ulową uchodzi do dzisiaj za przełomową dla techniki samochodowej.

23 czerwca 1902 roku nazwa „Mercedes" została zgłoszona jako oficjalny znak towarowy i trzy miesiące później objęta ochroną prawną. W 1903 roku austriacki przedsiębiorca po otrzymaniu zgody zmienił nazwisko na... Emil Jellinek-Mercedes! Sam wielokrotnie żartował, że to chyba pierwszy przypadek w historii, aby ojciec przyjął nazwisko własnej córki.

Do znanej marki brakowało wówczas jedynie charakterystycznego logo. O to zadbali synowie założyciela DMG - Paul i Adolf Daimlerowie. Zaproponowali zarządowi przedsiębiorstwa przyjęcie jako znaków firmowych gwiazd: trójramiennej i czteroramiennej. Od 1910 roku na chłodnicy Mercedesów zaczęły pojawiać się te pierwsze z nich. Trójramienną gwiazdę interpretowano przy tym jako symbol dążeń Daimlera do zmotoryzowania przez DMG przestrzeni lądowej, wodnej i powietrznej. Choć te marzenie nigdy nie zostało do końca zrealizowane, to automobilowa firma rozwijała się coraz prężniej.

Okres po pierwszej wojnie światowej przyniósł w Niemczech spore trudności gospodarcze. Recesja dotknęła rynek samochodowy. Przetrwać na nim mogły tylko najsilniejsze przedsiębiorstwa. Te wydarzenia spowodowały, że w 1924 roku wieloletni konkurenci DMG i Benz & Cie, aby utrzymać silną pozycję na rynku, zdecydowali się utworzyć wspólnotę interesów.

Początkowo ta współpraca ograniczała się zwłaszcza do wspólnego reklamowania swoich produktów, pozostających jeszcze wówczas pod odrębnymi znakami towarowymi. W czerwcu 1926 roku doszło do fuzji z prawdziwego zdarzenia. Dwie najstarsze fabryki samochodów na świecie połączyły się w jedną firmę, która przyjęła nazwę Daimler-Benz AG.

Zdecydowano się na nowy znak firmowy, składający się głównie z podstawowych elementów dotychczasowych emblematów. Chodzi o trójramienną gwiazdę przedsiębiorstwa DMG i bardzo znaną wówczas nazwę „Benz". Do całości dołączono jeszcze wieniec laurowy. I tak właśnie wyglądał początek tej motoryzacyjnej legendy...

WSPIERAJĄ NAS:

Miasto Toruń Celmer Toruń Taurus Ochrona Toruń Kujawski Truck Center Pieprz i Wanilia
MK Speed

© Tomasz Niejadlik Media

Mercedes-Benz Club Toruń na Facebooku