WŁADZE
Zarząd MTC
Julia Truszczyńska - Prezes Zarządu
Stanisław Marasek - Wiceprezes ds. Organizacyjnych
wakat - Wiceprezes ds. Finansowych i Promocji
Tomasz Cieślak - Sekretarz
Tomasz Szczutowski - Skarbnik
Komisja rewizyjna
Tomasz Bartoszewicz - przewodniczący komisji
Tomasz Romanowski
Katarzyna Szczutowska
Sąd koleżeński
Jerzy Celmer - przewodniczący
Jan Bronchard
NASZA HISTORIA
W połowie 2007 roku dwóch torunian, Tomasz Niejadlik i Jacek Chybiński, postanowiło powołać do życia lokalny fanklub jednej z najbardziej prestiżowych marek samochodowych na świecie, a mianowicie Mercedes-Benz. W ciągu kolejnych tygodni znalazło się kilkunastu posiadaczy aut spod znaku charakterystycznej trójramiennej gwiazdy zainteresowanych tą inicjatywą.
W sobotnie popołudnie 24 listopada 2007r. w motelu „Pod Kominkiem” w Czerniewicach odbyło się oficjalne spotkanie założycielskie nowego klubu. Wzięło w nim udział 13 zagorzałych zwolenników aut rodem ze Stuttgartu, którzy zdecydowali, że grupa przyjmie nazwę Mercedes Toruń Club. Powołano tam do życia tymczasowy zarząd tworzącego się stowarzyszenia. W jego skład weszli wspomniani powyżej dwaj inicjatorzy przedsięwzięcia oraz Jerzy Marks, Kamil Korzybski i Tomasz Pilarski. W trakcie spotkania ustalono też priorytety działalności klubu. Zadaniami przyświecającymi działalności MTC stały się głównie integracja lokalnego środowiska posiadaczy Mercedesów, wymiana doświadczeń pomiędzy nimi, dotycząca eksploatacji samochodów, regionalna promocja marki i współpraca z innymi fanklubami marki z całego kraju. Posłużyć temu miało zorganizowanie w Toruniu w 2008 roku ogólnopolskiego zlotu miłośników „gwiazd”.
W spotkaniu uczestniczył również wiceprezes Automobilklubu Toruńskiego ds. organizacyjnych, Czesław Nosewicz. Na zakończenie obrad klubowicze podjęli decyzję o możliwości stowarzyszenia się z Automobilklubem. W myśl pomysłu Mercedes Toruń Club miałoby stać się sekcją stowarzyszenia, posiadającą sporą niezależność, a mianowicie m.in. własne władze, regulamin organizacyjny oraz środki finansowe, pochodzące z dodatkowych składek członków. Kilka tygodni później zarząd Automobilklubu zadecydował o oficjalnym włączeniu toruńskiego fanklubu Mercedesa w swoje szeregi.
W grudniu 2007r. zarząd MTC zatwierdził oficjalne logo klubu. W jedną z historycznych gwiazd-symboli wpisano frazy „Mercedes-Benz Club” (u góry logo) i „Toruń” (u dołu). Taki układ słów, nieco różniący się od bardziej zwięzłej nazwy klubu, uznano jako wskazany ze względu na odniesienie do wykorzystanego oryginalnego logo marki i rozwiązań innych, podobnych fanklubów z kraju i zagranicy.
Na początku 2008 roku ruszyła oficjalna strona internetowa Mercedes Toruń Club Automobilklubu Toruńskiego. W połowie maja zorganizowano I Ogólnopolski Zlot Mercedes-Benz w Toruniu. Warto tu nadmienić jednak, że nie było to pierwsze duże spotkanie „mercedesiarzy” w Grodzie Kopernika. W połowie lal 90. w mieście spotkało się kilkudziesięciu posiadaczy legendarnych już modeli W114/115 i W123. W 2001 roku próbowano nawet powołać toruński fanklub posiadaczy tzw. „ósemek” i „beczek”. Z kolei w 2002 roku Automobilklub Toruński wspólnie z Klubem Zabytkowych Mercedesów zorganizował w Toruniu zlot oldtimerów. Na imprezie gościli najwyżsi przedstawiciele władz koncernu i kierownictwo Mercedes-Benz Polska. Zasugerowali oni szefostwu Automobilklubu zorganizowanie w mieście Światowego Zlotu Zabytkowych Mercedesów (Mercedes-Benz Classic Days). Wówczas infrastruktura Torunia była jeszcze zbyt uboga, aby móc myśleć o realizacji tego niezwykle prestiżowego przedsięwzięcia. Działacze Automobilklubu nawet nie spodziewali się wówczas, że pomysł ten nabierze realnych kształtów już kilka lat później…
Na I Ogólnopolskim Zlocie Mercedes-Benz w Toruniu pojawiły się nie tylko stare auta. Najwięcej dojechało kilku, kilkunastoletnich maszyn o dużych mocach silników i ekskluzywnym wyposażeniu. W sumie pojawiło się około stu samochodów. 23 z nich wystartowały w rajdzie turystycznym, który był jedną z wiodących atrakcji zlotu. Kilkunastu chętnych spróbowało swoich sił na płycie toru rallycrossowego. Mimo silnej konkurencji z rywalizacji wyszli zwycięsko mieszkańcy Torunia i okolic. Puchar Prezydenta Miasta Torunia Michała Zaleskiego za zwycięstwo w rajdzie otrzymał Wojciech Syrocki z Kończewic, pilotowany na początku imprezy przez Jarosława Ciechackiego, natomiast na torze najszybszy okazał się Tomasz Cieślak. Zwycięzcy parę miesięcy później zasilili szeregi Mercedes Toruń Club. Warto dodać, że poza pasjonatami „gwiazd” z całego kraju na toruńskiej imprezie pojawili się goście z Niemiec i jeden kierowca pochodzący w Ukrainy.
Klubowicze MTC nie tylko sami organizowali krajowe spotkania „mercmaniaków”, ale brali też udział w podobnych imprezach organizowanych w innych zakątkach kraju. Aktywnie zaznaczyli swoją obecność między innymi w Kołobrzegu i Czmońcu k. Poznania. Troje reprezentantów klubu wzięło udział w Ekspedycji Stuttgart 2008, czyli wyjeździe miłośników marki do centrali koncernu w Niemczech. Na miejscu uczestnicy wyprawy m.in. zwiedzali muzea Mercedesa i Porsche, poznawali tajniki konstruowania kolejnych modeli MB, poznawali „od kuchni” fabryczne warsztaty i rywalizowali na torze w próbach zręcznościowych.
Prężnie działająca grupa z Torunia stała się dla wielu nowym bodźcem do działania i wzorem godnym naśladowania. Już w 2008 roku powstało kilka nowych regionalnych klubów zorganizowanych w sposób podobny do MTC. Podczas I Zlotu w Toruniu wyłoniła się grupa pasjonatów z różnych zakątków kraju, którzy kilka tygodni później powołali do życia Mercedes Club Polska, stowarzyszenie zrzeszające posiadaczy współczesnych modeli „gwiazd”. Do tego momentu istniało kilkanaście ogólnopolskich grup właścicieli tzw. youngtimerów, jednak skupiały one ludzi zainteresowanych poszczególnymi modelami „merców”. Nowy klub tym samym stał się swoistą przeciwwagą dla dwóch fanklubów zabytkowych Mercedesów.
W tym samym czasie MTC rozpoczął prawdziwy rozkwit swojej działalności. W klubie pojawiło się wielu nowych członków. Wśród tych klubowiczów i sympatyków znalazły się osoby z różnych zakątków regionu, a nawet innych części kraju. Ich chęć identyfikacji z Automobilklubem Toruńskim i Mercedes Toruń Club była wynikiem dużego uznania dla profesjonalizmu i zaangażowania torunian.
MTC cały czas dążył do dalszego usprawnienia własnej działalności. We wrześniu 2008 roku zakończył swoją działalność tymczasowy zarząd klubu i podczas walnego zebrania wybrano nowe władze sekcji. Dwa tygodnie później zarząd się ukonstytuował i zatwierdził klubowy regulamin. Funkcję prezesa objął Tomasz Niejadlik. Jego zastępcami wybrano Jerzego Celmera i Arkadiusza Nowickiego. W skład zarządu MTC weszli też Kamil Korzybski i Dariusz Kruszewski. Decyzją władz Automobilklubu w listopadzie prezesa zarządu MTC, jako kierownika sekcji stowarzyszenia, włączono w skład zarządu AT. W trakcie tej samej sesji oficjalnie zatwierdzono też regulamin MTC.
Również w listopadzie hucznie świętowano pierwsze urodziny Mercedes Toruń Club. W obchodach osobiście uczestniczył prezydent Torunia Michał Zaleski. Nie zabrakło też m.in. pamiątkowych sesji fotograficznych klubowiczów i ich aut.
Kolejne miesiące to dla klubowiczów czas nie tylko intensywnej pracy, ale i integracji. W grudniu nie mogło zabraknąć klubowej wigilii. W styczniu członkowie MTC włączyli się w działalność charytatywną, czynnie uczestnicząc w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy. Niemal trzydzieści klubowych maszyn, było jedną z głównych atrakcji tej edycji WOŚP w Chełmży. Chełmżanom zaprezentowano dodatkowo pokazy widowiskowej jazdy po śniegu i pośniegowej breji (snow drift) oraz tzw. palenia gumy (burnout).
Sportowe zacięcie niemałej rzeszy klubowiczów przełożyło się na zorganizowany w marcu Mercedes Challenge. Grupa klubowiczów rywalizowała między sobą na Torze Rajdowym „Poligon”. Poczyniono starania, aby miłośnicy „gwiazd” z całego kraju mogli walczyć pomiędzy sobą na tej samej trasie podczas Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Torunia „Mini-Max”, jednej ze sztandarowych imprez sportowych Automobilklubu Toruńskiego. Podczas listopadowej rundy RSMT pn. „Seban Cup” poczyniono już pierwsze przymiarki ku temu. Na starcie stanęło kilku reprezentantów klubu. W klasyfikacji markowej Mercedes-Benz zwyciężył Tomasz Cieślak, przed Radosławem Zakrzewskim, trzeci był Stanisław Szwejka. Dodatkowo, w klasie piątej (aut o pojemności skokowej pow. 1600 cm z napędem na jedną oś) T. Cieślak był drugi, R. Zakrzewski- trzeci. W grudniu reprezentanci MTC AT po raz kolejny rywalizowali w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Torunia. W klasie markowej Mercedes-Benz zwyciężył Radosław Zakrzewski, który w generalce całych zawodów okazał się lepszy także od szerokiego grona kierowców aut innych marek. Wśród nich znalazło się kilku naprawdę szybkich, osiągających sukcesy w zawodach rangi okręgowej i strefowej zawodników.
Na przełomie kwietnia i maja 2009 roku do Grodu Kopernika ponownie masowo zawitali fani niemieckiej marki, aby wziąć udział w II Ogólnopolskim Zlocie Mercedesa w Toruniu. W ciągu całej imprezy pojawiło się w sumie około 250 „merców”. Ten wynik być może byłby nawet jeszcze lepszy, gdyby nie fakt, że w tym samym czasie dwa inne fankluby marki zorganizowały własne zloty w innych zakątkach kraju. Funkcję dyrektora II OZM w Toruniu sprawował Dariusz Kruszewski. Impreza spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem torunian i mediów.
2009 to rok wielu oficjalnych wyjazdów sekcji na inne imprezy motoryzacyjne. Barwne i oznakowane kolumny MTC pojawiły się m.in. w Mikołajkach, Kołobrzegu, Bednarach k. Poznania i ponownie w Czmońcu. Klubowicze byli na tych imprezach nie tylko doskonale widoczni i rozpoznawalni, ale też aktywnie uczestniczyli w wielu przedsięwzięciach. Niejednokrotnie do Torunia wracali z pucharami, wyróżnieniami i nagrodami.
We wrześniu oficjalnie rozpoczęto przygotowania do III Ogólnopolskiego Zlotu Mercedesa w Toruniu. Na czele grupy organizacyjnej stanął Marek Stocki, wicedyrektor minionego zlotu. W skład kierownictwa imprezy weszli też Gustaw Siwik, Tomasz Cieślak, Michał Paprzycki i Krzysztof Bogucki.
W październiku 2009r. podczas drugiego walnego zebrania członków MTC AT wybrano nowe władze klubu. W skład powołanego zarządu weszli: Tomasz Niejadlik, Marek Stocki, Tomasz Cieślak, Jerzy Celmer i Krzysztof Bogucki.
W tymże okresie MTC łącznie skupiał przeszło 70 członków i sympatyków klubu, do których należało w sumie blisko 100 aut rodem ze Stuttgartu. Kilka miesięcy później ta liczba zbliżyła się nawet do blisko do stu fanów maszyn spod znaku trójramiennej gwiazdy. Był to rekordowy stan, najwyższy w całej dotychczasowej historii klubu. Duża ilość stosunkowo luźno związanych z klubem osób nie sprzyjała jednak zacieśnianiu więzi, integracji, konsolidacji klubowej ekipy. Z tego powodu w 2010 roku wprowadzono istotne ograniczenia związane z członkostwem w klubie i statusem sympatyka MTC. Te i inne kwestie reguluje do dzisiaj spisany w tym okresie regulamin Mercedes Toruń Club.
2010 rok to kolejny duży krajowy zlot. W imprezie łącznie wzięło udział około 300 aut. Wśród mercfanów pojawili się m.in. goście pochodzący z zagranicy – Białorusi i Ukrainy. Jedno auto do Torunia dojechało aż z Włoch (to nie pobity do dzisiaj rekord w ilości pokonanych na nasz zlot kilometrów na kołach)! W imprezie jako osoby towarzyszące jednej z załóg wzięli też udział przedstawiciele polonii australijskiej! Kierowcy MTC po raz kolejny błysnęli w konkurencjach sportowych odbywających się w ramach III OZMB. W sprincie na dystansie 1/8 mili zwyciężył Wojciech Ludwisiak we wzmocniony R230 SL55 AMG. W zręcznościówce na torze triumfował Maciej Kołyszko.
W związku z pogarszającą się współpracą z Automobilklubem Toruńskim klubowicze MTC postanowili, że koniecznym rozwiązaniem stało się oderwanie grupy od struktur AT i pełne usamodzielnienie się. Podczas Walnego Zebrania MTC AT, które odbyło się 25. września 2013 roku podjęto jednomyślną decyzję o rozwiązaniu sekcji działającej w ramach Automobilklubu. Jednocześnie zadecydowano o rozpoczęciu prac grupy założycielskiej, która miała za zadanie przygotować wszelkie formalności związane z powołaniem nowego stowarzyszenia. W jej skład weszli przede wszystkim członkowie ostatniego zarządu MTC AT. Przygotowania trwały kilka miesięcy, jednak w tym czasie grupa nadal bardzo aktywnie działała, włączając się organizacyjnie w szereg wydarzeń motorowych, charytatywnych i innych odbywających się na terenie Torunia i okolic. Klubowicze byli współorganizatorami Święta Mocy - dużego eventu w MotoParku Toruń, podczas którego odbyły się m.in. dwie ostatnie rundy mistrzostw kraju w rallycrossie, Driftingowy Puchar Niepodległości 2013 (zakończenie sezonu driftingowego w Polsce), szereg interesujących pokazów i wystaw oraz impreza integracyjna z udziałem kilka klubów motorowych, w tym fanklubów Hondy i BMW. Wydarzenie z racji na datę (9-11. listopada) włączało się także w miejskie obchody Narodowego Dnia Niepodległości. Brak formalnej rejestracji nie przeszkodził nam w organizacji kolejnych, szóstych już urodzin klubu. Tym razem świętowaliśmy w trakcie imprezy odbywającej się w klubie-restauracji Mr Capone. W grudniu aktywnie włączyliśmy się w wielkie otwarcie wyczekiwanego przez kilkadziesiąt lat przez mieszkańców Grodu Kopernika nowego mostu drogowego przez Wisłę. W tzw. Wielkiej Paradzie Mostowej, w której wzięły udział różne niecodzienne pojazdy, połowę aut osobowych stanowiły klasyki Mercedesa! Naszym przejazdom po nowej przeprawie przyglądały się tysiące torunian i liczne media.
Rok 2014 zaczęliśmy od współorganizacji kolejnej już, trzeciej MotoOrkiestry, czyli widowiskowego wydarzenia towarzyszącego 22. finałowi Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Razem z nami grali m.in. rajdowcy, kierowcy wyścigowi, rallycrossowi, drifterzy i inni pasjonaci motoryzacji, także tej w zabytkowym wydaniu. Zaprezentowaliśmy kolejną liczną wystawę Mercedesów i kilka efektownych przejazdów sportowymi gwiazdami po specjalnie przygotowanej na ten dzień trasie.
19. lutego 2014 roku odbyło się Walne Zebranie Założycielskie, podczas którego formalnie powołaliśmy stowarzyszenie MERCEDES TORUŃ CLUB! Przyjęliśmy statut i wybraliśmy władze. Na czele zarządu stanął współzałożyciel grupy i dotychczasowy jej lider - Tomasz Niejadlik. Jego zastępcami zostali Łukasz Bukowski i Krzysztof Bogucki. Funkcję sekretarza objął Tomasz Cieślak, a skarbnika Tomasz Sczutowski. Wybrano także członków komisji rewizyjnej i sądu koleżeńskiego. Kilka dni później stosowne dokumenty zostały złożone w toruńskim sądzie rejonowym.
Mercedes Toruń Club 11. KWIETNIA 2014r. został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego jako nowe STOWARZYSZENIE!
Po długich, starannych, kilkumiesięcznych przygotowaniach i batalii prawno-administracyjnej w końcu dopięliśmy swojego. 11. kwietnia 2014 to w tym momencie jedna z najważniejszych dat w całej, już przeszło sześcioletniej historii naszego klubu. Tego dnia zgodnie z decyzją toruńskiego sądu rejonowego staliśmy się pełnoprawnym stowarzyszeniem! Od tej chwili działamy pod własnym szyldem i na własny rachunek. Status pełnoprawnego klubu umożliwia nam m.in. należytą realizację wszelkich przygotowań związanych z organizacją zbliżającego się VII Ogólnopolskiego Zlotu Mercedesa w Toruniu. Impreza ta odbędzie się w dniach 09-11. maja.
Zarząd Mercedes Toruń Club pragnie w tym miejscu serdecznie podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do powstania nowego stowarzyszenia, a zwłaszcza adw. Maciejowi Kołoszko i p. Romanowi Barnat, prowadzącemu biuro rachunkowe przy ul. Bema 20A/1 w Toruniu. Serdecznie dziękujemy też wszystkim pracownikom VII Wydziału Gospodarczego – Krajowego Rejestru Sądowego Sądu Rejonowego w Toruniu, a także Wydziału Ewidencji i Rejestracji Urzędu Miasta w Toruniu, którzy okazali nam zrozumienie i dużą życzliwość na etapie formalnej rejestracji klubu.